Satista ve Markalamada Etkili Mesaj Üretmenin Yollari - 2
Iletisim, yaraticilik, fikir, gelecek… Hepsi beyindedir.
Iletisim her kanaldan kesintisiz akmaya basladi. Bu süreçte dün bugüne, yarin simdiye, akil duyguya, duygu akla karisti. Üstelik, karsimizda üreten, etkileyen, degistiren, dönüstüren gittikçe daha iyi anlamamiz gereken "Adem ve Havva'dan gelen insan" var artik.
Dogrusu son yillarda asil savas, markalarin basrolde oldugu tüketici algilarindan, insanin kendisinin basrolde oldugunu fark ettigi gerçek hayata tasindi. Arastirmalarin rolü de degisti bu dönemde. Kelimelerin gücü, insanin gerçek davranisini anlamaya yetmiyor. Daha derinlere inme, daha derin iç görüler kesfetme çabasinda arastirma dünyasi. Bu baglamda tüketici nörobilimi, kararbilimi ile birlikte bize nasil yardimci olabilir? Markalarin deneyimsel olmasi ne demektir? Duyusal markalama ve markalamada 5 duyu kullanimi nasil olur? Ve beynimizde gerçekten bir satin alma dügmesi var mi? Varsa bu dügmeye nasil basilir?
Ilk makalede “Satista ve Markalamada Etkili Mesaj Üretmenin Yollari”na bakmistik. Sirada diger yollari biriktirdigimiz bu makale var. Maddelere su sekilde devam ediyoruz:
- Kliseler ise yarar.Kliseler aslinda masumdur ve gündelik yasamin iletisim trafiginde joker hakkimiz gibidir. Kliseleri, her insanin DNA’sina islenmis ve kalitimsal olarak da yeni nesillere geçmeye devam eden varolussal kodlar, baslangiç modeli, ilk örnek olarak tanimlayabiliriz.
- Yeterince kafeininiz olsun.Çok fiziksel olacak ama sonuçta beyin cevap veriyor bu duruma, eksik kalmasin istedik. Ikna için en uygun saat, hemen sabah ertesi, yani insanlarin en ayik oldugu sabah kahvelerinden sonradir.
- Teknoloji ikna etme sürecinde etkilidir.Teknoloji beraberinde hiz kavramini da getirmistir. Teknoloji bu noktada ilk olarak hiz nedeniyle karar verme durumunu hizlandirmaktadir.
- Farkli dillerde ikna mümkündür. Beyin kültürellige açiktir. Hazirlanan reklam mesajlarinda bireycilik ve kolektivizm dinamiklerini gözlemlemek ve bunlara uygun kampanyalar düzenlemek, görseller ve sloganlar hazirlamak iknayi kolaylastiracaktir.
- Markalarin insani olmasi, insansi olmasi bekleniyor.Tüketiciler markalardan kusursuz olmalarini beklemiyor. Tam tersine onlar “flawsome” yani hatalarina ragmen harika olmayi basaran markalari bagirlarina basmaya hazir: Hatalarini dürüstçe kabul edebilen, empati, cömertlik, tevazu, esneklik, olgunluk gösteren, espri anlayisina sahip ve biraz karakter ve insaniyet sahibi markalar.
- Degerli görünmelisiniz.“Satis personelimiz sizi, aramaniz için bekliyor” cümlesini “Satis personelimiz mesgulse, sonra tekrar deneyin” seklinde düsünün. Bu zihin için çok açikça marka için gerçeklestirilmis bir deger önerisidir.
- “Çok fazla seçenek” beyin için bogucudur. Büyük bir firma ürün yelpazesindeki sampuanlarin sayisini azalttiginda kisa sürede %10’luk bir pazar payi artisi saglamisti. Ortalama bir zihin için çok fazla seçenek karar zorlugu anlamindadir. O nedenle en dogru seçenegi sunmak, en bol seçenegi sunmaktan daha iyidir.
- Iknayi artiran o tek kelimeyi bulun. Bazi kelimelerin sihri olarak açiklayalim durumu. Mesela “evet” kelimesi. Mesela “çünkü” kelimesi. Bazi kelimeleri iletisiminizde siklikla kullanin sihirli ikna güçleri vardir.
- Karsilikta bulunma arzusu yaratin. Müsterinizin zihninde “borçluluk” duygusu yaratin. Bunu hissetsinler. Onlara “bir sey” verin ki, daha büyügünü size versinler.
- Çagrisim prensibini önemseyin. Tüketicilerde olumlu hisler yarattiginiz “duygu noktalarindan “ emin olun. Ve bir sonraki iletisiminizde bu olumlu duygulari çagirin.
- Otorite figürleriniz olsun. Toplumsal düzen, toplumsal hiyerarsiye dayanir. Bugüne kadar yaratilan tüm sistemler, otorite figürünü önemserler. Ortalama bir beyin, otorite kabul ettikleri figürlerden gelen direktifleri yerine getirme egilimi gösterirler.
- Azlik-kitlik prensibine dikkat edin. Beyin sinirlandiginda, kendini sinirlandiran faktör, ona daha çekici gelmektedir. Bunu “psikolojik reaktans” kurami ile açiklayabiliriz. Kit olan sey degerlidir. Az olan sey özeldir ve özel seçim ve ikna ortamlari yaratir.
- Uyum yasasi, beynin çalisma ilkesidir.Beyin çatismadan kaçar, uyum arayisinda olur. Bu nedenle grup içindeki ortak davranis, paylasilan ve benimsenendir.
- Seçenekleri önemine göre siralayin. Daha az seçenegin daha fazla etki yarattigini söylemistik. Bu durumda sadece seçenekleri azaltmak, seçim yapmayi kolaylastirmakla kalmaz, seçiminizin daha iyi ve etkili olmasini da saglar.
- Markaniz hakkinda güçlü çapalar kullanin. Somatik imleçler satin alma kararlarimizi etkileyebilir. Yani geçmis deneyimlerimizle bagdastirabilecegimiz çagrisimlar, satin alma kararlarimizi etkileyebilir.
Prof. Dr. Ugur Bati - Egitmen / Yazar