Açıl Susam Açıl

15 Ocak 2017 Pazar 16:23
999
Okunma
4
Beğenme

Türkiye’li KOBİ’ler için dünyadaki en büyük online pazaryeri Alibaba.com’un sunduğu fırsatlar ve harekete geçme adımları nelerdir?

Alibaba.com’un ana sayfasına girdiğinizde, sihirli sözcüklerle açtığı mağara kapısından içeri bakan bizim ünlü masaldaki Ali Baba gibi hissedeceksiniz.

Almak veya satmak isteyeceğiniz hemen herşey gözlerinizin önüne serili olacak. 240 ülkeden 40 farklı kategoride ürün satan 5,5 milyon dükkan emrinizde. 42 milyon kullanıcılı sitenin sayfalarında dolaşırken, Kırk Haramiler’in hazinesinin tadını çıkaran cesur Ali Baba’yı hatırlayın.

Resim 1: Alibaba ve Kırk Haramiler masalından bir illüstrasyon

İnternet, geldiği noktada sadece yeni dünyaları keşfetmek isteyen cesurlar için değil, kendi köşesinde takılan bizler için de ticaretin sınırlarını kaldırdı. E-ticaret, tüm dünyayı komşumuz, tüm dünya vatandaşlarını potansiyel müşterimiz yaptı.

Özellikle KOBİ’ler için e-ticaret, biraz daha demokratik kurallar demek. Çünkü teknoloji, büyük küçük her girişimci için fırsat eşitliği yarattı. Artık son derece uygun maliyetlerle internette aranıp bulunmak, işletme ve ürünleri en iyi şekilde tanıtmak, müşterilerin neyi istediğini anlamak, tüm ülkeye satış yapmak, hatta ihracatçı olmak mümkün. İşte Alibaba.com adlı bu dev toptancı çarşısında gezerken, kendinizi ürünlerini dünyaya satan bir ihracatçı gibi düşünün.

Öncelikle size küçük bir alıştırma: Sitede ana sayfada ilkin “havlu seti” arayın (örneğin “towels bath set” araması yapalım). Türkiye’de üretimi yüksek, kalitesi dünyaca bilinen bir üründür havlu, değil mi? Peki karşımıza ne çıkıyor? 54.00 ürün Çin’den, 1500 ürün Hindistan’dan ve sadece 88 ürün Türkiye’den. Maalesef Türk havlusunu bile Çinliler satıyor.

Resim 2: Alibaba.com’da “towels bath set” araması sonuçlarından biri

Veya “gümüş mücevher” / “silver jewellery” araması yapın. Tüm dünyadan 1925 satıcı arasında sadece 43’ü Türkiye’den ve bunların sadece 6 tanesi “Altın Satıcı”, yani “Gold Supplier”. Satıcısının “Gold Supplier” olması, alım yapan taraf açısından çok önemli. Çünkü bu satıcılar Aliaba’ya direkt veya bir üçüncü denetçi üzerinden, ülkesinde kanuni olarak kayıtlı, yöneticileri bilinen, özetle tüzel kişiliklerini kanıtlamış şirketler. Ayrıca belli bir yıllık üyelik aidatı da ödüyorlar. Bu özellikleri, alıcılarda hiç tanımadıkları, gerçekten şirket olup olmadını bile bilmedikleri satıcılara göre çok daha büyük güven uyandırıyor. Alibaba da bu altın satıcıları, aramalarda üstte çıkarıyor, kayırıyor.

Platformda ülkemizden satıcıların, Türkiye’nin iddialı olduğu ürün gruplarında bile nadir olması bana şaşırtıcı geliyor. Elbette, Çin kökenli sitede Çin kökenli üretici enflasyonu normal. Her alana el atmış olmaları da, ülkelerindeki büyük üretim atılımının sonucu. Düşük maliyetli ve yüksek hacimli üretim için insan kaynağı ve altyapıları sağlam. Ancak vurgulamaya çalıştığım şey, nitelik; nicelik veya fiyat değil. Konu kaliteyse, örneğin Türk havluları dünyada tek geçilir, diye biliyorum. O zaman Türk havlularını Türk satıcıların satmasını beklemek doğal değil mi? Ya da Türkiye’li Osmanlı tipi veya Anadolu tipi gümüş takı üreticilerinin / satıcılarının daha fazla öne çıkmaları gerekmez mi?

Türkiye’li KOBİ’ler olarak, Alibaba.com denen dev toptancı pazarında dolaşırken önce rekabet araştırması yapın. Ürünleri sizin alanınıza giren Çinli, Hintli, Alman, Amerikalı veya dünyanın herhangi bir yerindeki üreticileri veya satıcıları inceleyin. Fiyatları nasıl? Kaliteleri ne durumda? Dişinize göre bir rekabet var mı?

Yanıtlarınız umut veriyorsa, düşünmeyin ve denize atlayın. Neden mi? Çünkü dünyada nüfusunun sadece %99’u Türkiye dışında yaşıyor. Bu da epey büyük bir rakam ve bu dev kalabalık içinde mutlaka ürünlerinizi beğenen, satın almak isteyen bir sürü insan çıkacaktır.

Oya Yaşayan - Dijital Pazarlama ve E-Ticaret Uzmanı



 Yorumlar 


Benzer Videolar
Girişimcilikte 8 Ölümcül Hata
Sözleşmeler
Kıymetli Evrak
Müşteri Neden Satın Alır? - Almaya Rehberlik Etme
Dış Ticarette İlk Adım
Yatırım Teşvik Kredileri


Benzer Makaleler
"Aklı Başında" Hedef Kavramı
OPEC'de Uzlaşı ve Petrol Savaşı
Dönem Sonu İşlemleri
Findeks Ticari Ürünler
Hikayeleri Herkes Sever
Mikro İhracat